اجندای پوشیده واشنگتن
ع .رسولي ع .رسولي


بتاریخ پنجم اپریل سال روان در سایت انترنیت مقاله جالبی اقای میچل خاسودوفسکی پروفیسور کانادایی تحت عنوان گند گی های جنگ انتشار یافت که بزبان عینی گرایی و واقعبینی ما را به کنه حقایق و اسرار تکان دهنده و مدهش رهنمایی میکند. این مقاله که حیثیت رویداد نامه جنایات را دارد روایت مفصل ، رسمی و دقیق عملیات مخفی تخریبکارانه و خیلی وحشیانه دستکاه سی آی ای را در باره داستان غم انگیز مواد مخدره در افغانستان جمع اوری و ارایه داشته است .
در این مقاله عملیات مخفی امریکا را از سال 1979 بدینسو در باره برگردانیدن اراضی به کشت تریاک توضیح داده ، هم چنان نویسند ه مقاله جسورانه در باره نقش هولناک CIA سیا ، وزارت خارجه امریکا، پنتاگون و اجندای جنگ افغانستان و این که چگونه از پول دورانی ( پول سیاه) ( هلال طلایی ) قاچاق ، ترافیک و تجارت ان در جهت تحریکات ، شورشها، در افغانستان ، اسیای میانه ، بالکان و بشمول ایجاد پروژه طالبانی تا سر حد برپای و ساختن یک حکومت مواد مخدر و تقرر دست نشانده که در سالیان قبل عضویت( سیا) را کمایی کرده و در یونیکال بحیث دلال واجیرکارمیکرد پرده برداشته است . اگر چه تحلیل گران و نویسندگان از کشورهای مختلف طی دودهه اثار گرانبهای را در باره تهاجمات ، جنگ ها و جنایات در افغانستان برشته تحریر دراورده اند .
و هرکدام زوایای مختلف حوادث و اتفاقات را تا بازی های بزرگ میان ابرقدرت ها تحلیل و تجزیه نموده اند و نیز دانشمندان افغانی دیدگاه ها و خواستگاه ها ی گوناگونی را در باره قضایای خونین کشور ابراز داشته اند کسی حکومات و سیادت مونارشی قبل از هفت ثور را مقصر وانمود داشته و عده یی هفت ثور و بعضی ها هشت ثور را بحیث مبدا اصلی فاجعه ، خونریزی و از همپاشیدگی ملی معرفی و ارزیابی کرده اند. اما با مطالعه مقاله \" گند گی های جنگ \" در می یابییم که مقصر اصلی فاجعه و دربدری های ما کیست ؟

این مقاله طور مستدل با ارایه شواهد و ارقام رسمی ، جنایات هولناک قرن را که در کشور ما فعلا سیر وا نکشاف داشته تصریح داشته با خوانش این مقاله پی میبریم که همه ما سایه ها را عوضی و نشانه گرفته ایم وانچه را که زایشگر فاجعه بوده تا اکنون از نطر ها پنهان و به سلامت مانده است . سرنوشت محزون کشورما را نه کتاب ( بازی بزرگ ) و نه اثار معروف کانون توطیه جهانی و کمیته 300 به مقیاس این مقاله پرمحتوا راز گشایی کرده است .
اگر تعمق دلسوزانه و وطندارانه شود بار ها باید اسفها گفت و خون گریست ، که این تاجران خون و اشک باتکتیک های انحرافی پیوسته در جستجوی سود هنگفت و بدست اوردن امتیازات بی رقیب در عموم خون ریزی ها سرکوب حکومت ها ، ترور شخصیت هادخیل بوده اند. و با ایجاد یک جوبیزار کننده ما را به چه فرقه بازی ها ، دسته بندی ها ، شایعه پراگنی ها ، بحث های بیخودی و کینه توزی های بی ثمر مصروف ساخته اند . این مقاله به همکاری دوستانم با امانت داری کامل از انگلیسی به دری برگردانی شده و داستان مفتوحی دارد که مجال تحقیق دران فراخ است نمیتوان و نمی بایدآسان گیرانه خود را واصل به حریم جواب پنداشت . عمده اینست که در باب ان باندیشیم . راز دیگری که در این مقاله می یابیم اینست که مواد مخدره و منافع کمپنی های نفتی و زایش طالب باهم پیو ند و گره محکم دارد و طالب در قالب مهره های استعماری نردبانی برای تاسیس حکومت مواد مخدر و پیش زمینه مساعد برای حضور سیاسی و نطامی امریکایها در افغانستان و منطقه بحساب می اید.

اجندای پوشیده واشنگتن : از سرگیری تجارت مواد مخدر

گند گی های جنگ


تجارت چندین ملیارد دالری افغانستان

نویسنده : میچل خاسودوفسکی

پنجم اپریل 2004

برگرداننده : ع . رسولی

از زمانیکه امریکا تهاجم را در اکتوبر سال 2001 بر افغانستان رهبری کرد، تجارت هیرویین هلال طلایی اوج گرفت . طبق گزارش رسانه های گروهی امریکا این قاچاق مواد مخدر پردرامد از طرف اسامه و طالبان حمایت میشد. با بی اعتنایی \" جامعه بین المللی \" البته بدون اینکه از جنگ سالاران منطقوی نامی برده شود .
گفته میشود که تجارت هیرویین خزانه طالبان را تکمیل میکند . رابرت چارلس معاون وزارت خارجه امریکا طی استماع جلسه کانگرس، بتاریخ اول اپریل چنین گفت :

\" تجارت تریاک برای افراطیون و گروپ های جنایتکار یک منبع ملیارد دالری میباشد. . . . بمنطور تامین امنیت و دموکراسی پایدار بخصوص موفقیت بر تروریزم جهانی ، قطع صدور تریاک ، محور اساسی را تشکیل داده است .\"حسب گزارش دفتر ملل متحد مربوط به موادمخدره و جرایم، در سال 2003 تولیدات تریاک در افغانستان به 3600 تن تخمین گردید که مقدار از زرع هشتاد هزار هکتار زمین حاصل شده بود.
( UNODC at htt://www.undoc.org/undoc/index.html)
به پیمانه بیشتر حاصلات تریاک در سال 2004 پیش بینی میشود. وزارت خارجه امریکا این رقم را به 120000 هکتار تخمین میکند- معین وزارت خارجه در جلسه استماعی کانگرس می افزاید که:
\" ما ممکن است شاهد یک افزایش چشمگیری بوده باشیم و بعضی مبصرین یک افزایش بین پنجاه تا صد فیصد را درسال 2004 نسبت به رقم موجود تشویش آور سال قبل تدکر میدهند-.\" (Ibid)

عملیه جلوگیری : در پاسخ به افزایش تولیدات تریاک بعد از سقوط طالبان ، اداره بوش فعالیت های ضد تروریستی را افزایش داده است . مقدار هنگفت پول مردم را به اداره مبارزه با مواد مخدره تخصیص داده و اداره مذکور ابتکاری را تحت عنوان \" عملیه جلوگیری\" در غرب اسیا براه انداخته است . گزارشات مختلف و بیانیه های رسمی البته از شیوه معمول ( متوازن) انتقاد از خود چشم پوشی میکند گویا که \" جامعه بین المللی \" تلاش لازمی بخرچ نمیدهد و انچه که ما ضرورت داریم \" شفافیت\" است .
سرخط رسانه های گروهی \" مواد مخدر ، جنگ سالارها و بی امنیتی راه افغانستان را بسوی دموکراسی سایه افگنده \" قرارداده ؛ رسانه های گروهی امریکا بطور دسته جمعی \" حزب اسلامی \" روبه مرگ را محکوم میکنند و حتی بدون انکه اعترافی نمایند که همین طالبان در تبانی با سازمان ملل متحد قطع کامل کشت تریاک را در سال 2000 نافد ساخته بود و در سال 2001 به معیار نود فیصد تولید زرع تریاک کاهش یافت . در حقیقت افزایش تولید کشت تریاک مطابقت کامل به عملیات نظامی امریکا و سقوط طالبان دارد. از اکتوبر الا دسامبر سال 2001 دهاقین بطور دوامدار به کشت خشخاش پرداختند. برنامه موفقانه امحای مواد مخدر در سال 2000 در دوره حاکمیت طالبان در جلسه نوبتی اکتوبر سال 2001 شورای امنیت ملل متحد ( محض چند روز قبل از اغاز بمباردمان 2001) مورد تایید قرارگرفت . هیچ یکی از اعضای ملل متحد قادر نبود چنین یک برنامه را مورد اجرا قرار دهند:
مدیراجراییهUNODC طی یک خطابه به شورای امنیت ملل متحد در ماه اکتوبر اظهار داشت : \" نخست به کنترول موادمخدر برمیگردم . من توقع داشتم تبصره خود را روی پیچید گی موضوع منع تریاک و کشت خشخاش در مناطق تحت کنترول طالبان متمرکز سازم . . . . اکنون ما نتایج سروی سالانه کشت خشخاش را در افغانستان بدست داریم . امسال ( 2001) محصولات خشخاش در حدود 185 تن بالغ میشود. نسبت به سال قبل 2000 یک کاهش 3300 تن است . یعنی کاهش 94 فیصد شمرده میشود. اما مقایسه به تولیدات دوسال قبل 4700 تن رقم 97 فیصد کاهش را تشکیل میدهد .
هرگونه کاهش در این زمینه قابل تمجید است بخصوص مسایلی اینگونه که مهاجرت داخلی و یامهاجرت به کشورهای دیگر صورت نگرفته است تا این دست آورد راضعیف سازد
. ( Remarks on behalf of UNODC Executive Director at the UN General Assembly

چشم پوشی ملل متحد:

با تهاجم امریکا تغییراتی در حرافی بملاحظه رسید. اداره ملل متحد در امور مواد مخدر و جرایم ، حالا چنین عملی میکند که گویا منع تریاک در سال 2000 صورت نگرفته است : نماینده این اداره در کانفرانس موادمخدر اعلامیه را در فبروری سال 2004 به نشر سپرده است که گفته میشود:
\" مبارزه علیه کشت مواد مخدر در کشورهای دیگر براه انداخته شد و به پیروزی هم رسید و این روش در افغا نستان با اداره قوی و دموکراتیک ، همکاری بین المللی ، تامین امنیت و یک پارچگی ممکن است .\"
در حقیقت واشنگتن و اداره ملل متحد در امور مواد مخدر و جرایم ، حالا ادعا دارند که هدف طالبان در سال 2000 در واقعیت امر ( محو موادمخدر ) نبود ، بلکه طرح گمرا کننده بود تا \" یک قحطی تصنعی را درعرضه مواد مخدر \" به چرخش اورد که البته موجب بالا رقتن قیمت هیرویین در جهان گردید .
این منطق دوگانه که اکنون بخشی از \" توافق آ را ملل متحد\" را تشکیل داده است، بطور قطع توسط یک گزارش دفتر مدکور در پاکستان، رد گردید. در گزارش اماده است که : شاهدی در دست نیست که ازموجودیت ذخایره طالبان گواهی دهد. (

Deseret News, Salt Lake City , Utah.5 Oct.2003

اجندای پنهانی واشنگتن : احیای تجارت مواد مخدر
در استانه بمباردمان افغانستان توسط امریکا، گروپ کشورهای پیشرفته جی – 8 ، اعتمادی بالای حکومت تونی بلیر نموده و تقاضا بعمل اوردند تا حکومت انگلستان \" برنامه ا محای موادمخدر \" را ترتیب کند. مطابق به همین برنامه ، دهاقین افغان عوض کشت خشخاش به زرع محصولات الترنتیف به پردازند. انگلیسها با دفترارتباطی DEAامریکا در کابل در برنامه \" عملیات جلوگیری \" به فعالیت اغاز نمودند.
برنامه \" امحای مواد مخدر \" که از طرف انگلیسها براه انداخته شده بود ، مسلما بمثابه دودی بود بالای پرده . زرع خشخاش تریاک از اکتوبر سال 2001 چون موشکهای هوایی بالا رفت . موجودیت نیروهای اشغا لگر درافغانستان ، باعث محو کشت خشخاش نشد. اما برخلاف، موجب افزایش ان گردید.
طوریکه یک کارمند اداره مبارزه ملل متحد با مواد مخدر و جرایمUNODC اعتراف میکند. جلوگیری طالبان واقعا \" اغاز قحطی هیرویین را در پایان سال 2001 در اروپا بمیان اورد\" .
هیرویین بزنس چتد ملیارد دالری میباشد که با منافع نیرومندی حمایت میشود . این منافع مستلزم جریان مصون و پایدار عرضه کالا است . یکی از اهداف \" نهانی \" جنگ دقیقا احیای تجارت موادمخدر به سطوح تاریخی ان بود که از طرف سازمان جاسوسی امریکا تمویل میگشت و این سازمان کنترول مستقیم بالای خط سیر مواد مخدر دارد. بدنبال تهاجم امریکا در اکتوبر سال 2001 ، بازار تریاک بطور انی احیا گردید. قیمت تریاک پیچ در پیچ بالا رفت . در اوایل سال 2002 قیمت تریاک ( کلوگرام / دالر) ده چند بیشتر نسبت به سال 2000 بود.
در سال 2001 اگر تولید تریاک به 185 تن بود و در سال 2002 در تحت کنترول حکومت دست نشانده امریکا ریس جمهور حامد کرزی به 3400 تن بالا رفت . روزنامه الوطن چاپ عربستان سعودی مینویسد:
رسانه های گروهی امریکا ، در اثناییکه مبارزات میهن پرستی حامد کرزی را علیه طالبان برجسته میسازد، از سوی دیگر عاجز می ماند تا از همکاری کرزی با طالبان یاد آوری کند. او همچنان از مزدوران معاش خور شرکت بزرگ نفتی امریکا یونیکال بود. در حقیقت حامد کرزی از نیمه سالهای نود بمثابه مشاور و دلال یونیکال با طالبان داخل مذاکره بود
( quoted in Karen Talbot, US. Energy Giant Unocal Appoints Interim Government in Kabul, Global Outlook, No. 1, Spring 2002. p.70 . See also BBC Monitoring Service, 15 December 2001) \" حامد کرزی از سالهای دهه هشتاد بدین طرف ، یک کارمند پوشیده سازمان جاسوسی امریکا بود. کرزی در سازماندهی انتقال پول به طالبان از سال 1994 یعنی زمانیکه امریکایها مخفیانه و از طریق پاکستانیها ( بخصوص ISI) بقدرت رسیدن طالبان را پشتیبانی میکردند \"

تاریخچه تجارت مواد مخدر هلال طلایی :
لازم است تا نظری به تاریخچه تجارت مواد مخدر هلال طلایی افگنیم که پیوند نزدیک با عملیات مخفیانه سازمان جاسوسی امریکا بعد از جنگ افغان – شوروی در منطقه دارد.
قبل از جنگ افغان – شوروی ( 1979 – 1989 ) ، تولیدات تریاک در افغانستان و پاکستان مستقیم به بازارهای کوچک منطقه عرضه میشد. اما تولیدات محلی هیرویین وجود نداشت .
( Alfred McCoy, Drug Fallout: the CIA’s Forty Year Comlpicity in the Narcotics Trade. The Progressive, 1 August 1997) اقتصاد افغانی ناشی از موادمخدر ، با دقت زیادی توسط سیا ( سازمان جاسوسی امریکا) طرح ریزی شده بود.
همانطوریکه این رویداد در ماجرای ایران و کنتورا وBCCI بانک بین المللی بازرگانی و کریدت، افشا گردید عملیات محرمانه سازمان جاسوسی امریکا بخاطر حمایت از مجاهدین افغان ، توسط پول سیاه که از فروش مواد مخدر بدست می امد ، صورت میگرفت . \" پول سیاه \" از طریق موسسات بانکی ( شرق میانه ) ، همچنان شرکت های مجهول الهویت و وابسته به سیا ، بچرخش می امد و \" پول مخفی \" در تمویل گروپ ها ی مختلف شورشی ، در دوران جنگ شوروی و افغان و حوادث بعد از ان بکار برده میشد
:
\" از انجاییکه امریکا میخواست مجاهدین را در افغانستان با راکت های ستنگر و سلاح ثقیله مجهز سازد از اینرو، همکاری کلی پاکستان را نیاز داشت -. در اواسط دهه هشتاد ، عملیا ت سیا در پاکستان ، یکی از بزرگترین پایگاه های اسخباراتی امریکا در جهان ، پنداشته میشد. اگر بانک بازرگانی و تجارت چنین یک اشفتتگی را برای امریکا ببار اورد که موضوع تحقیقات مستقیم ان دنبال نشد و بسی مسایلی دخیل بود که چشم پوشی امریکا را از قاچاق هیرویین در پاکستان ، در برمیگرفت -.”Time , July 29, 1991,p. 22) (The Dirtiest Bank of All الفرد مک کوی در تحقیقاتی که انجام داده است ، تایید میکند که در خلال دو سال حمله سخت سازمان استخباراتی امریکا، عملیا ت مخقیانه افغانستان در سال 1979 ، \" اراضی سرحدی افغانستان و پاکستان بحیث مولدین هیرویین بزرگ جهان تبدیل شد و 60 فیصد هیرویین مورد نیاز امریکا را عرضه میکرد- معتادین هیرویین در سال 1979 از صفر به رقم یک ملیون دوصدهزاردر سال 1985 بالا رفت که ارتقای ان نسبت به هر کشوری تند تر بود.\"
\" سازمان سیا بار دیگردارایی این تجارت هیرویین را در کنترول داشت. زمانیکه مجاهدین قلمروهای بیشتر را در افغانستان در تحت کنترول خود در اوردند دهاقین را مجبور ساختند تحت نام مالیات انقلابی به کشت تریاک بپردازند. در امتداد مرز افغانستان و پاکستان، رهبران افغان و سندیکات ها ی محلی، تحت حمایت ای اس ای به صدها لابراتوار هیرویین را اداره میکردند. در دهه باز گستردگی معاملات مواد مخدر به حدی بود که اداره مربوط به کنترول مواد مخدر امریکا در اسلام اباد به ضبط و زندانی ساختن هیچ کس موفق نگشت .

کارمندان رسمی امریکا، از تحقیقات روی موارد اتهامات مواد مخدر متحدین افغان خود، امتناع ورزیدند ، زیرا سیاست مواد مخدر مربوط به افغانستان ، در تحت تاثیر جنگ علیه نفوذ شوروی در انجا ، قرار گرفته بود. چارلس کوگن ریس اسبق عملیات افغان در سال 1995 اعتراف نمود که ، در حقیقت جنگ علیه مواد مخدر را قربانی جنگ سرد کرد. او علاوه میکند : \" ما وظیفه داشتیم تا میتوانیم هر چه بیشتر ممکن باشد اسیب به شورویها برسانیم . در حقیقت ما منابع و یا فرصتی برای تحقیقات تجارت مواد مخدر نداشتیم . من فکرنمیکنم که ما روی این موضوع معذرت بخواهیم هر وضعی خبط های خود را دارد . بلی در رابطه به مواد مخدر اینهم یک خبط بود. اما هدف اساسی براورده شد. شوروی ها افغانستان را ترک کردند. \" ( McCoy, op cit )
اسناد فراوانی وجود دارد که به نقش سازمان استخباراتی امریکا در رابطه به مواد مخدر دلالت میکند و در نشرات اداره امور مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد ، تذکری نرفته است که بالای فاکتورهای اجتماعی و سیاسی فوکس شده است
October 17th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی